На главную страницу 
cделать стартовой   в избранное  



Культурно-просветительская газета татарской общины Республики Мордовия

Мордовия - Информационный портал Республики Мордовия - Морис.ру

Мелькужо Эрзянь Мастор - Форум Страна эрзян, эрзянский форум

Голос Эрзи


ТИЯ ЯКАСЬ ЭРЗЯНЬ КЕЛЕНЬ ЧИСЬ!

Саран ош. Эрзянь келень Чи. Ансяк эрзякс!

**************

«Мордовский чиденть» мейле Эрзянь келень идема Фондось Эрзянь келень Чинть тешкстызе чадыковонь 16-це чистэ. Кемкавксовоцеде. Кода свал, панжицякс ульнесь «Торама» морокурось. Сонзэ моронзо кунсоломадонзо мейле пурназель атянь эзем ды кирвазстезель Штатолось, ёвтазель А.П.Рябов лемсэ Казнень Лауреатонть лемезэ – Казаков Петр Ефимович. Петя покштянок. Од лауреатонтень максозель мазыйстэ теезь-анокстазь Диплом, балягань пусмо ды казне—питнейдеяк-питней, мазыйстэ викшнезь эрзянь панар. 2010 иень паро тевень кис казезентень ёвтазельть ламо оймень эждиця, кайксэнь-настроениянь кепедиця валт, паро арсемат.

Теке марто, ёвтазель, мезде уш сермадовкшнось «ЭМ»-э, Иень Эрзянть лемезэ – Эрюш Вежай. Теде Дипломось невтезель весеменень, ловнозель эйсэнзэ сермадовксось. Сон «ЭМ»-нь те номерэнть марто кучови почта вельде Эрюш Вежайнень.

Те иладонть мейле Эрзянь келень чись поладовсь Промкссо. Эйсэнзэ кунсолозель яволявтомась тевтнеде, конатнень теинзе эрзянь келень идема Фондось 2010 иестэ. Ёвтнесь эйстэст Кшуманцянь Пиргуж, Фондонь прявтось.

Пурназель од ветямкуро. Эйзэнзэ совасть: Кшуманцянь Пиргуж, Калаганонь Керяз, Шарононь Сандра, Кузоватонь Оля, Чекаев Н.П., Нуянь Видяз, Аношонь Тумай. Прявтокс одс кармась Кшуманцянь Пиргуж. Пурназель мучкицянь-ваныцянь комиссия. Ёвтазь ломантнень кис кедест кепсизь весе.

Константинова Лида, Романова Оля ды Ёгина Тая кецневтимизь, путсть пе промксонтень кавто моросо.

Прядовсь Эрзянь келень чинь илась Эрьзянь Степанонь скульптуронть кеврунгонзо марто вастомасо. Путозель пильгензэ ваксс роза балягань пусмо.

Сакшность комсьте ламо ломанть Пензасто. Сюкпря тенк, Пензань эрзят! Ломанть ламо арасельть. Сень кис весе, вейкень пес, ловт, кортасть эрзякс ды те ульнесь, «мордовскоенть» коряс, алкуксонь Эрзянь Келень Чи. Ойме витевтсть, кецневтсть сырнеде питней эрзянь сыреж валтнэ.

------------------------------------

Саранск. "Мордвань чи". Ансяк ... рузокс!

**********************************

Министерство по национальной политике, Министерство образования, пресловутый Центр финно-угров Саранска и не менее печально известный Совет движения «мордовского» (эрзя. мокша) народа провели «Тиринь келень чи», «Шачем кялень ши».

Это был и ни «тиринь», и ни «шачем» день. Это был праздник русского языка. «Особенности изучения мордовских языков в условиях города»—так заявляла программа. В скобках: «мастер-классы в школах Саранска №№ 22, 36,34 и лицей № 7». Кто хотя бы раз побывал на «мастерстве» сих классов, без труда почувствует сквозняк фальши и обмана. «Ваня, кода леметь?» - вопрос. Ответ: «Монь лемем Ваня…» И все-все в таком виде.

На второй день, в 13 часов программа предлагала: «Презентация проектов фестиваля «Мордовский этнокультурный проект». Какой слог, какая витиеватость формулировки! Даже без русского языка обошлись! Один из проектов—мини-концерт, другой – пьеска. Первый представили на эрзя, второй—на мокша языке. А обширный комментарий к этим «проектам» - на русском и только на русском. Авторы больше состязались в его знании.

Но самое оглушительное своей циничностью и отсутствием признаков совести удалось увидеть и услышать 15 апреля в 16.00. В программе значилось: «Торжественная часть: «Мордовский (мокшанский, эрзянский) язык: сегодня, завтра». «Мордовский», заметьте, и, к тому же, «язык»!

Ну…, думаю, голый король предстанет перед взором во всем благолепии. Как бы ни так! Выходит на сцену Чернова Н.Н., Старотеризморгская школа Старо-Шайговского района Мордовии. Поднялась и выдала такие фанфары – хоть затыкай уши и беги из зала. Таких успехов в усвоении мокшанского языка добились, хоть на Нобелевскую представляй! Её заменила за трибуной Тикшаева З.А., 19-я гимназия г.Саранска. Весь свой талант, языковой дар вылила на то, чтобы её потемкинская городская изгородь была выше и краше деревенской Черновой, чтобы ни один, никто не мог и подумать о беде, постигшей наш эрзянский язык.

Каждая из этих дам-мордав старалась громче стукнуть каблуком по полу, чтобы знали предки, матери и праматери, на что, на какую мерзость с пакостью они способны!

Однако, парад беспардонности с примесью трусости и бесстыдства продолжался. К трибуне вышла Мелешина Н.В,, из школы г.Ульяновска. Она не знала, где говорить язык эрзянский и где мордовский. Ей все равно. По её речи получалось: весь Ульяновск от мала до велика днюет и ночует над учебниками «Эрзянь кель» и «Эрзянь литература». Но… эта фарисейка дорогу через улицу до журнала «Чилисема» так и не нашла! Да искать не думала. Не ведает она и о том, что в Саранске с 1931 года выходит журнал «Сятко».

Очередь дошла доложить, сделать самоотчет о бездонных успехах на ниве защиты эрзя языка Шемякиной М.П., Шокшинская школа Теньгушевского района Мордовии. Все у них на одно лицо: слова, мысли, походка, лицемерие, беспрекословная готовность служить, служить всему: ветру, солнцу, начальнику ростом чуть выше муравейника.

Одна мокшанка и трое— эрзя. И все четверо в день «эрзянь-мокшонь кель-кяль» из кожи лезли показать свое знание чужого языка, свою руссость, свой предательский дух и свое пренебрежение к родному. Они, собственно, его, родного, и не знают, потому и так бахвалялись владением русского.

Это, надо полагать, лучшие из лучших учителей эрзянского языка, какие же тогда остальные, худшие? Кто знает, может «простые»-то хоть на грош честнее, чем эти по заказу?

Выступления названного квартета показали полную непригодность российской русской школы, её неспособность вырасти достойного, нравственно чистого человека, человека думающего, готового на великие свершения, патриота, гражданина. Разве 2,5 млн. наркоманов (как сказал о них по TV 19.04.2011 г. президент Дмитрий Медведев) не последствия так называемого школьного воспитания? Учитель с гибким позвоночником, учитель-раб может «смастерить» лишь себеподобного. Не за горизонтом выборы. Школа снова сядет варить похлебку из голосов послушных избирателей, снова не ведающий предела обман.

А вот какую отметку поставила Дню «родного языка» всех народов правительственная «Известия Мордовии» (19.04.2011): «Мордовские языки—в моде!» «Растет число изучающих родной язык». «Ученики поразили гостей отличным знанием родного языка». «Большой интерес к изученнию мордовских языков проявляют дети из русских и татарских детей». «... на все уроки мордовского дети и учителя одеваются в ... мордовский костюм...». И т.д., и т.п., ложь без начала и без конца. Вот почему лелеют , превозносят до небес псевдоэтноним «мордва». «Мордва» - это золотоносная жила для шовинистов-русификаторов Эрзя народа.

----------------------------------

Таллинн.

*************************

Апрель 2011 года стал для финно-угорского мира в Эстонии вновь знаменательным: традиционное праздноваие Дня эрзянского языка было проведено дважды. Для проживающих в Эстонии эрзян это событие является особо актуальным. Благодаря проведению подобных мероприятий, они ощущают принадлежность к своей культуре и стараются не забывать свой язык.

День эрзянского языка проводился организациями: Эрзянским культурным общестсвом «Сятко» (председатель Наталья Абросимова), Эстонско-мордовским общестсвом (председатель Наталья Ермакова) и Учреждением Фенноугрия. Финансами поддержали Министерство Культуры Эстонии и Программы Родственных народов.

13 апреля 2011 года. Дом музыки в старом городе Таллинн. Начало мероприятия: под протяжный звук трубы Торама с зажженой свечой выходит на сцену ансамбль «Сятко». Перед их выходом советник Фенноугрии Яак Прозес растолковывает публике значение ритуального открытия и в зале воцаряется тишина. Затем Наталья Абросимова обращается с молитвой к Инешкипазу, чтобы он дал эрзянскому народу благоденствия, мира, здоровья и плодородия. «Паз, чангодть!»—повторяют за ней все участницы ансамбля и также публика в зале. После исполнения еще нескольких старинных песен из репертуара легендарной группы «Торама» Наталия Абросимова показала видеорепортаж «Раськень Озкс 2010». Выбор материала с этого великого события для эрзян был сделан неслучайно, так как Наталья постаралась сконцентрировать внимание на самых важных деталях: зажжение свечи, обращение к Инешкипазу, курган, привезенная с собой горстка земли, украшенная ленточками лошадь, атянь эзем и тд.

Вечер завершился совместным концертом двух диаспор и обсуждением положения эрзянского языка в Мордовии и за ее пределами.

Второе мероприятие было проведено 14.04.2011 в здании Таллиннского университета. Зал как всегда был многолюден. Среди приглашенных были представители как министерства культуры и образования, так и преподаватели со студентами, а также представители удмуртской, чувашской, марийской и других обществ. Отрадно отметить, что плюс ко всему День эрзянского языка в Таллинском университете был финансово поддержан и ректорским фондом во главе с нынешним ректором Рейном Раудом. В программе этого мероприятия после традиционного ритуального открытия Наталья Абросимова сделала небольшой вводный курс о народе эрзя, рассказала о значении Дня эрзянского языка и почему он отмечается именно 16 апреля. Председатель эстонско-мордовского общества Наталья Ермакова прочитала стихи на эрзянском языке, а известный эстонский поэт Арво Валтон со своей стороны прочитал эти же стихи на эстонском языке.

День эрзянского языка в Эстонии был отмечен 14 раз и принес он с собой воспоминания о замечательном прошлом наших предков, когда на земле эрзянской проводились свои национальные праздники, когда пелись эрзянские песни, когда мамы говорили со своими детьми только на родном языке и, наконец, когда эрзянский человек оставался самим собою, тем, кем было суждено ему родиться –Эрзей!

------------------------------

Киев.

*****************************

Чадыковонь 21-це чистэ Украинань прявтошсо Киевсэ омбоцеде ютавтозель Эрзянь келень Чи. Те масторсонть эрить аволь аламо эрзят. 2009-це иестэ «Одноклассники» социальной сетьсэнть панжозель «Эрзянь вал» куро. Кармасть пурнавомо эрзят аволь ансяк Россиянь эрьва кодамо енкссто, лия масторстояк. Чачома мастордост васоло эрязь, седеяк пиить-палыть седеест эсь келест-коест кисэ. Сынь тесэ паро мельсэ кортыть эрзякс, евтнить эсь прядост, косо чачсть, косо ней эрить, ледстнить эрзянь моронь валтнэнь ды седе тов.

Шкань ютазь, 2009-це иестэ Киевсэ кемекстазель «Эрзянь вал» вейсэндявксось. Вастневематнеде башка нолдазель эрзянь поэтэнть Дмитрий Тагановонь «Седейсэ тарка» стихень пусмозо. 2010 иестэ вейсэндявксось тейсь презентация электрононь рузонь-эрзянь валксонтень. Валксось кучовсь Интернет вельде эрьвантень, кинь ульнесь мелезэ, кинень те эрявсь.

Тедедень Эрзянь келень чись ушодовсь «Украинский меридиан» вейсэнь-вейсэнь вешнемань Куншкасонть. Прявтозо – Дмитрий Левусь (аванзо коряс эрзя). Васняяк, кирвазтезель раськень Штатолось, мейле весе пуромозтне морызь «Вирев молян» эрзянь моронть. Шумбрачинь арсемат ёвтась «Эрзянь вал» вейсэндявксонь прявтось Болькин Александр. Чачомань коряс сон Мордовиянь, умок эри Киевсэ. Сонзэ кондятнеде тесэ ламо.

Вана, саемга, Алексей Андриенко, кона сакшнось те вастовомантень. Сонсь чачсь Свердловск ёнксонь Серов ошсо. Авазо, Юлия Ивановна, Покш Игнатбуень Ташто Селища велестэ. 1937-це иестэ Алексей Павловичень покштянзо, Иван Васильевич Вечкановонь, НКВД-нь кармавтоманзо коряс, ульнесь ледезь. Бабазо колмо эйкакш марто эрясть банясо. Кудочист-уличист нельгезельть. Ташто Селищасто стяконь кисэ пансезельть ды чавнозельть ламо ломанть. А.П.Андриенконь покштянзо ды бабанзо ендо нарьгизь сисем ломантнень. Сон стакасто ледстни теде, покш мелезэ содамс, мезень кисэ те теевсь, муемс видечинть.

Алексей Павлович од шкасто сеедьстэ каникуланзо ютавтниль Ташто Селищасо, нейгак эрьва ие мель путы самс Мордовияв, косо эрить эсь буень ломанензэ. А.П.Андриенко прядызе Одессань университетэнь юридической факультетэнть, ней важоди Украинань Верховной судсо.

Эрзянь келень Чинть тешкстамо текекс сакшнось Ефимов Дмитрий Иванович. Сон чачсь Дубенка буень Кенде велесэ. Казанень авиациянь институтто мейле кадовсь Украинас. Нейгак важоди заводсо. Сон паро мельсэ ваннось те чистэнть эрзянь книгатнень, журналтнэнь ды газетатнень. Седейшкава кортась эрзянь ломантнень марто (семиязо рузонь, секс пек чуросто савшны кортнемс чачома кельсэ).

Седе тов эрзянь келень Чись поладовсь видеоконференциясо. Скайп вельде кортамот-вастовомат теезельть Мордовиянь, Оренбургонь, Челябань, Мурманскоень эрзятненень марто. Весе кенярдозь кортасть эрзякс, евтасть сюкпрянь валт истямо лезэв вастовомань кис. Интернетэсь вейсэнди ломантнень, косо сынь авольть эря-аште.

Мейле вал евтасть лия инжетне: Рангаев Александр Одессасто, Симферопольстэ сакшнось Старчков Владимир.Сон Крымсэ важоди Ф.Ушаков лемсэ эрзянь ды мокшонь раськетнень Куншкань прявтокс.

Од книгань презентация. «Эрзянь валкске» – те «Эрзянь вал» вейсэндявксонть стихень омбоце пусмозо. Сонзэ нолдамонть пандызь Киев ошонь эрзятне. Те книгантень совавтозь стихотворениятне, конатнень кочкизь сынсь эрзянь ловныцятне, конатне тусть сынст мельс – путнизь лиянень ловномс интернетсэ «Эрзянь вал» куросонть. Неть ломантне эрзянь келенть алкуксонь вечкицянзо, самай сынь пурнызь-теизь вейсэнь вийсэ те книганть.

Кить неть автортнэ? Улить одт, зярс аволь содавикс авторт, улить парсте ды умок содавикст. Сынст вейсэнди эрзянь мазый валонтень вечкемаст. Те стихень пусмось—казне вечкицятнень туртов. Ойметь витеви, ежот паролгады сонзэ ловномсто. Тежа экземплярт нолдазь ней, невак тежа—кизна, аламодо лия форматсо.

Вастомась лиссь лембе, кадсь валдо ледстнемат.

Моторкина Т.

------------------------------------------

Вана мезде кортась те Чистэнть Инязорось Пиргуж

*****************************************

Шумбратадо, Украинасо эриця вечкевикс эрзят, ялгат! Паро мельсэ арсян течи пазонь чансть, парсте тешкстамс Эрзянь келень чинть.

Покш чи марто, эрзят! Улезэ течинь чись Инечикс, кецнемакс, эрямонк перть ледстнемакс. Кадык эрьва эрзясь, косо илязо эря, кода минек иляст лемдя, эсь прянзо марязо эрзякс, кода эсь пряст марясть покштянок-сырькаенек. Эрзякс лементь максызе тенек Инешки пазось. Кирдеде сонзэ кувалма каштанчи, эскелядо эрямонь киванк прянь кепедезь.

Истя улезэ Пингеде пингес! Эрзя раськентень эрямо! Паз, чангодть!

Кеман, течи ледстясынк Ине эрзятнень лемест, кинь кувалма кепедтяно эрзянь коронть, ды вейке минутасо чатьмонезь ёвтадо эсь пачканк сюкпря сыненст: Тюштянень, Пургазнэнь, Алабуганень, Акай Боляйнень, Баюш Разгильдяевнень, Кузьма Алексеевнень, Эрзямасонь Олёнанень, Степан Эрьзянень, Яков Кулдыркаевнень, Артур Моронень, Серафима Люлякинанень, Дмитрий Надькиннэнь, Ромашкин Олонень ды лия эрзятненень.

Кеман, Украинасо эриця эрзятне, а пратадо визьксчамас. Кадодо те Масторонтень неявикс паро челькс, улиде мелень ваныцякс украинань раськентень.

Эрьва эрзясь эрязо эсь раськензэ превсэ, важодезэ эрзянь тевсэ, кортазо эрзякс.

Эряст Пургасонь раськень коцт ало – кадовост лемензэ ало ушмокс.

Эрзятненень эрямо, эрямо, эрямо!

Сюкпря весенень, вечкевикс ялгат!

Кшуманцянь Пиргуж Инязоронк

Саран ош, 21.04.2011

----------------------------------

Челяба ош.

**********************

Мон вастневинь культурань Академиянь тонавтницятнень марто мелят сексня.

Челяба ошонь культурань министерствась пурнакшнось промкс: областень V-це национальной культурань фестиваль «Соцветие дружное Урала». Тердимим тов «Стерх» Финнэнь –угрань центрань прявтось.

Пурнавкшность Челяба ошсо эриця весе раськетнень пельде: татарт, башкирт, еврейть, немецть… Эрьва раськенть пельде невтневсь паронзо ды мазынзэ. Сыцятне оршазельть эсест раськень оршавкссо, невтнесть эсест ярсамопелест, невтнесть эсест кедьсэ теевкст. Монгак лездынь теемс Финнэнь-угрань культурань этнонупальне, путниник эрзянь, мокшонь оршамот, «Масторава» эпосонть, «Эрзянь Мастор» кулялопанть, ковкерькст.

Сакшность ламо ломанть, ютксост ульнесть культурань Академиянь тонавтницят. Пурнавсть перькан: «Минь арсетяно сермадомс дипломной роботат раськеденть. Мон мерян тенст: истямо раське арась, ули Эрзянь раське ды Мокшонь раське. Мордва—те апаро кличка, минек кельсэ истямо валгак арась. Тонавтницятне васенцеде марясть истямо раськеде, эрзядо. Секе чистэнь мон тонавтницятнень марто теевинь паро ялгакс. Мартост сеедьстэ вастневан, лездан сермадомо дипломонь тевть. Вика Кузнецова, рузонь тейтерь, сермады эрзянь раськеде, сонзэ тевезэ истямо: «Морфологические особенности праздничной культуры народа эрзя». Сонзэ ветицязо академиянь профессорось Людмила Николаевна Лазарева, конань покш статьязо лиснесь «ЭМ»-со.

Мон сеедьстэ якан культурань академияв. Аволь умок чачома велестэнь кучсть эрзянь ташто оршамот, сыненст 100-до ламо иеть, пулай. Мон неть оршамотнень ускинь невтемс тонавтницятненень, секе чистэнть тонавтницятнень марто теинек культурань академиясо эрзянь этнотаркине, путыник вановкст: «Эрзянь Мастор» кулялопат, тов усксян коверькст, эрзянь книгат, конат монь ульнесть кедьсэнь.

Ней Челяба ошонь культурань академиясо весе содыть эрзянь раскеденть, ванныть «Масторава» эпосонть, кевкстнить эйсэнь, кода ютась мелень Раскень Озксось, кунсолыть эрзянь морот. Чадыковонь 7 чистэ Академиясо ютась Эрзянь келень чи. Тонавтницятне тейсть апокшке евтнемат эрзятнеде, кунсолость эрзянь морот, вансть вановкст эрзянь раскеде, ванызь Раськень Озксонь видеонть, весе кадовсть мельспарсо. Рузонь тонавтницят мелявтыть минек раськеденек, сынст ули мелест содамс эрзятнеде. Монгак покш мель марто вастовкшнан мартост, алтынь каванямс тонавтницятнень эрзянь прякадо.

А сексня тонавтницятне сыргить мартон Йовлань Олонь чачома чинь ютавтомо. Сынст ули покш мелест понгомс эрзянь кезэрень моронь 3-це фестивалев «Дорамось терди». Мон тенст алтынь, сайтядызь Мордовияв Кочкуронь буень Вирь Тавла велев, Йовлань Олонь этнокудов.

Люда Круглова



ТИЯ ЯКАСЬ ЭРЗЯНЬ КЕЛЕНЬ ЧИСЬ!

Подписка "Эрзянь Мастор"

Васолдо ванозь неяви седеяк!

— Гордимся земляками... —

«Зайчики» захватили «Якташлар»

Встреча с чемпионом

Ансяк истя, Саша!

ЭРЗЯНЬ ВАЛ

Встреча с днями минувшими ...

Продаётся… школа

Нам пишут.



главная новости архив номеров ссылки гостевая книга